Andreea Brahastianu, CEZ Romania: Dacă în trecut vorbeam an de an despre noi trenduri în comunicarea internă, astazi vorbim zi de zi despre noi instrumente, aplicaţii, influenţatori şi gadgeturi

Andreea BrahastianuEpisodul 6 al serialului nostru o are ca invitată pe Andreea Brahastianu, Manager Comunicare Internă şi CSR la CEZ România. Vorbim pe larg despre evoluţia comunicării interne către un rol mai complex şi strategic de facilitator, influenţator, coach, partener al business-ului şi creator de dialog.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Deşi mulţi ani a fost « Cenuşăreasa » în spectrul larg al comunicării, comunicarea internă începe să fie privită din ce în ce mai des ca o disciplină matură, care a câştigat respect şi a început să fie luată în serios. Companiile mari i-au înţeles deja rolul de agent al schimbării şi partener la masa board-ului, facând-o parte a strategiei de business, cu obiective clare, echipă şi bugete dedicate, şi pe picior de egalitate cu celelalte discipline conexe: PR, marketing, HR.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Cred că principiile fundamentale au rămas neschimbate: nevoia de obiective clare, mesaje cheie credibile şi care să rezoneze cu audienţa, planificare care să ţină cont de audienţă, cele mai relevante canale folosite la timpul potrivit, implementare şi evaluare. Ce s-a diluat este rolul de simplu mesager al informaţiei. Comunicarea internă trece printr-o evoluţie către un rol mai complex şi strategic de facilitator, influenţator, coach, partener al business-ului, creator de dialog.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

De foarte multă agilitate, curiozitate şi realism. Lucrurile se schimbă într-un ritm ameţitor în jurul nostru, ceea ce influenţează nevoile, modul de relaţionare şi obiceiurile de consum de informaţie ale angajaţilor noştri. Dacă în trecut vorbeam an de an despre noi trenduri în comunicarea internă, astazi vorbim zi de zi despre noi instrumente, aplicaţii, influenţatori, gadgeturi etc. Iar noi, comunicatorii interni, trebuie să fim conectaţi la aceste transformări, să cernem ce poate influenţa mediul intern şi să ne adaptăm lor continuu.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Din câte văd în rândul colegilor şi prietenilor mei din această generaţie, aş zice că, din contră, pentru ei este mai important decât orice să se identifice cu valorile corporatiste, atâta vreme cât acestea vorbesc despre respect, principii de business etice, integritate, egalitate de sanşe, meritocratie etc. Văd însă şi cealaltă faţă a monedei, Millennials fiind primii care taxează lipsa de aliniere între ce declară o companie şi ce pune în practică. Mergând mai departe aş zice chiar că lipsa de aliniere e şi principalul deal-breaker pentru ei.
În ceea ce priveşte tehnicile de segmentare, demograficele clasice de varstă, sex, educaţie, locaţie, nivel în organizaţie funcţionează încă în cele mai multe dintre cazuri. În termeni de abordare cu siguranţă este loc de mai multa atenţie, nuanţare şi sofisticare. Aici ar trebui să ne uităm mai des către ce fac colegii nostri din marketing şi advertising şi să oferim şi angajaţilor acelaşi grad de inovare şi calitate în comunicare pe care îl oferim clienţilor.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Prin a practica ceea ce predicăm. Altfel comunicarea internă nu are consistenţă, credibilitate, sustenabilitate şi nu câştigă încrederea şi participarea angajaţilor. Walk the talk este unul dintre principalii factori de succes ai comunicării interne pentru că în final faptele vorbesc mai mult decât cuvintele. Iar CEO-ul companiei trebuie să fie principalul exponent al acestui principiu, atât pentru că el este un vehicul cheie în comunicarea internă, dar şi pentru că este un role model în relaţia cu angajaţii.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Că este o meserie deopotrivă frumoasă şi grea. Ca s-o faci bine îţi trebuie multă pasiune pentru oameni, empatie, tact, diplomaţie şi răbdare. Că nu înseamnă doar partea glamour în care scriem articole, organizam evenimente, planificăm diverse activări, vorbim cu oamenii, ci şi momentele în care trebuie să dai veşti proaste colegilor tăi şi să te incarci cu poveştile mai puţin fericite ale oamenilor.


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.