28032024

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Irina Stoltz, IBM Europe: Pe cât de rebeli în a sări peste ierarhii se afişează millennials la prima vedere, pe atât de vizibili sunt în mediul corporatist

Irina Stoltz, IBM Europe: Pe cât de rebeli în a sări peste ierarhii se afişează millennials la prima vedere, pe atât de vizibili sunt în mediul corporatist

Pin It

Irina Stoltz 2Episodul 4 al serialului nostru o are ca invitată pe Irina Stoltz, Internal & Executive Communications Specialist la IBM Europe, Software. Vorbim despre reinventarea comunicării interne sub impactul tehnologiei, despre îmbinarea « soft skills » cu « coding skills » în jobul comunicatorului intern, despre raportarea millennials la valorile corporatiste şi traducerea walk the talk în comunicarea internă. Îi mulţumim Irinei pentru participare şi dialogul util.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Ca disciplină de business, comunicarea internă a făcut recent nişte salturi în a ţine pasul cu  boom-ul tehnologic al vremurilor. Asistăm activ la o reinventare a ei.
Devine, volens-nolens mai prietenoasă, vizuală şi digitală, ataşând la tradiţionalul text video-uri, imagini gif, colaje photo etc. Acest lucru se întâmplă chiar şi la nivel de comunicare targetată cu managementul (superior). O abordare a unui coleg din altă echipă pe o aplicaţie de chat intern cu emoticoane şi screen-shoot-uri de mesaj poate fluidiza comunicarea între angajaţi şi salva timp preţios. Pe platformele de intranet, odată lansat un mesaj cheie, gen « anunţ organizaţional » sau un « business update » dai refresh şi te aştepţi să numeri feedback-urile – numărul de comentarii, câţi colegi au dat like şi câţi au vizualizat mesajul respectiv.
Mă simt norocoasă să fac comunicare internă, să stochez diferite tipuri de date şi să gestionez meetinguri online utilizând o platformă de Cloud.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Rămâne specifică în nucleul comunicării interne ideea de a sublinia cu orice ocazie cultura organizaţională, valorile (corporaţiei), îmbrăţişarea diversităţii şi povestile de succes.  Mesajul trebuie să fie simplu şi clar. S-au diluat mult flyerele dedicate campaniilor interne. Mulţi le consideră de anii ’90. Conferinţele telefonice la care eşti invitat fără o agendă clară şi fără o recurenţă de proiect se pot evita. Nu există, însă, niciun moment de plictis. Lucruri ce se comunică ad-hoc, dar se plănuiesc din timp, au prioritate – de exemplu un exercitiu de evacuare în caz de incendiu trebuie să te ia prin surprindere ca un « real thing » şi să părăseşti biroul în ritm alert. Simt că asistăm însă şi în comunicarea internă la deadline-uri din ce în ce mai strânse în lucrul cu echipe mixte.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

În 2016 un comunicator intern trebuie să fie în primul rând intuitiv şi empatic. Apoi, e un must să-şi stăpânească bine şi cu agilitate uneltele: comunicarea pe dispozitive mobile, pe zona de laptop-desktop, pe reţele sociale şi bloguri interne. Se simte mereu nevoia de a stăpâni editarea de la clasicul « rich text » la HTML code sau Java, Photoshop ori Adobe After Effects sunt parte din « supa de comunicare internă ». Partea bună într-o corporaţie e că eşti susţinut să te dezvolţi prin cursuri interne ca să deprinzi astfel de abilităţi. Trebuie să ţii la reputaţie, să-ţi placă ce faci şi satisfacţiile în comunicare nu vor întârzia să apară.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Generaţia Millenials pe cât de rebelă în a sări peste ierarhii se afişează la prima vedere, pe atât de vizibilă e în mediul corporatist. Va exista mereu nevoia de « fresh blood », iar millenials vin echipaţi cu o abordare tehnologică îndrăzneaţă. De altfel, pe zona de digital şi social media content, seniorii comunicării au ce « fura » şi de la cei tineri. Există clar un clivaj, dar cu umor şi empatie se poate face echipă bună între generaţii. Îmi amintesc de o întâmplare reală spusă de o cunoştinţă ce lucrează într-o agenţie de creaţie. Aveau un follow-up session şi sunau invitaţii. A intrat la un moment dat un ton de fax. Doi colegi din agenţie de 23, 24 de ani nu identificau sunetul de fax. « Ah, asta-i fax ? » . Segmentarea e evidentă şi necesară în marketing si social business. În comunicarea intenă adaugi un « flavor » şi faci echipa mixtă sudată şi diversă ca să iasă mesajul care trebuie.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Ah, tipic modului american, sintagma « walk the talk » mă duce evident cu gândul la a acţiona conform spuselor. Este asimilat acest trend în corporaţie. Vine de la originalul (începutul secolului XX, în arta dramatică) "walk it like you talk it".  Mi se pare de bun simţ  să dai putere cuvântului scris şi vorbit. L-aş traduce prin onestitate în comunicare şi prin a respecta audienţa şi timpul ca resursă. Actual, storytelling-ul îmbrăţişează ideea de 'walk and talk', pentru a dinamiza mesajul transmis.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Un tânăr(ă) ce îşi doreşte să înceapă o carieră în comunicare internă trebuie să înţeleagă întreg business-ul din spate, să simtă relaţiile şi să înţeleagă ierarhiile. Devine esenţial şi un internship în mediul de corporaţie. Dacă are « soft skills » combinate cu « coding skills » şi îi place efectiv să comunice, atunci nu va munci nicio zi! Va fi o calatorie spre a găsi şi dezvolta  mesajul perfect.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP