19072019

Back Eşti aici:Home Articole Masurare si Evaluare in PR Omul de PR şi publicurile sau "pereţica" în comunicare

Omul de PR şi publicurile sau "pereţica" în comunicare

Pin It

catrinel_burgheleaDe fiecare dată când ni se cere să spunem ce cautăm la un potenţial angajat IMAGE PR sau care sunt cerinţele pentru un om de comunicare în general, listăm fără ezitare (printre altele): să fie mereu „conectat” la realităţile sociale, politice, culturale, la curent cu ultimele ştiri, trenduri etc.

A must în teorie; în practică însă, oamenii de PR par adesea izolaţi de publicurile cărora li se adresează. Este PR-ul de laborator. Mai precis, de birou.

Oamenii de PR s-au obişnuit să joace la perete. Inventează concepte, sloganuri şi materiale la perete, fără a lua pulsul publicurilor cărora li se adresează. Pornesc astfel de la premisa că „ştiu ei mai bine” ce caracteristici are consumatorul produsului X, ce preferinţe are publicul Y, cum se informează Z ş.a.m.d. Desigur, problema porneşte adesea chiar de la brief-ul primit de la clienţi, care uneori îşi definesc consumatorii/ publicurile şi obiectivele de comunicare fără a avea la bază o cercetare solidă. De aici încep numeroase greşeli, pe care le regăsim şi la alte discipline de comunicare: tactici şi mesaje care nu reflectă nevoile de informare, preocupările, caracteristicile reale ale publicurilor. Acestea sunt strategia şi campania la perete.

Tot de aici pornesc şi unele erori de evaluare – una dintre temele recurente în numeroase lucrări şi dezbateri ale comunităţii internaţionale de PR... Oamenii de relaţii publice evaluează adesea tot la perete raportându-se la indicii de performanţă stabiliţi împreună cu clienţii, la numărul/dimensiunea materialelor de presă generate etc.
Cum a reacţionat publicul la campanie? I-a schimbat în vreun fel atitudinea, comportamentul? Cum percepe brand-ul/ produsul în urma campaniei? Adesea, aceste întrebări rămân fără răspuns.

Şi asta fiindcă omul de relaţii publice nu poate auzi publicurile din spatele peretelui pe care singur l-a zidit între ei... Dincolo de biroul la care lucrăm zilnic, de la care scriu acum aceste rânduri, trăiesc, gândesc, iubesc, cred sau nu cred ei – consumatorii, clienții, liderii de opinie etc. Locuiesc la bloc sau la casă, la oraș sau la țară, pe unii îi găsești în tramvai, pe alții la piață, pe alții la doctor. Unii citesc ziare, alții ascultă radio, unii se informează doar de la vecini... Și în mod cert, toți sunt diferiți de noi, cei care stăm la birou și gândim campanii pentru ei.

Am constatat că oamenii de relații publice au tendința de a proiecta dorințele şi preocupările lor asupra altor publicuri, de a gândi campanii ca și cum ar fi pentru ei înșiși. În cei 5 ani de când lucrez la IMAGE PR, am dezvoltat campanii pentru studenți interesați de carieră, specialişti IT&C şi oameni pasionaţi de tehnologie, elevi de gimnaziu cu problemele tipice adolescenței, amatori de mobilier de lux, gameri şi alţii. Fiecare diferit de celălalt, şi cu siguranţă diferiţi de mine...

Și, deși nu percepem adesea feedback-ul publicurilor, el există – chiar dacă uneori feedback înseamnă că pur și simplu că nu au auzit de campania ta sau nu au înțeles mesajele... Doar că de pe partea cealaltă a peretelui, omul de PR nu îi poate auzi. De aici importanța infinită a monitorizării – nu doar a celei de presă sau a cercetării sociologice pe care cu toţii ne-o dorim, dar pe care ne-o permitem prea rar. Poate mai degrabă importanţa „ascultării”. Eu „trag cu urechea” la ce discută oamenii în tramvaiul 41, studiez cum se comportă în hipermarket-uri, citesc recomandările mămicilor pe forumuri. Fiindcă acolo trăieşte, se informează şi îşi formează opinii publicurile cărora ne adresăm.

Vă doresc aşadar... ascultare plăcută!!

Catrinel Burghelea -Corporate Executive, IMAGE PR


Copyright PR Romania
Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black