18112019

Back Eşti aici:Home Articole Masurare si Evaluare in PR În România, evaluarea în PR s-a născut prin cezariană

În România, evaluarea în PR s-a născut prin cezariană

Pin It

marta_niculaieDe-a lungul timpului am văzut multe bugete de campanii, propuse de agenţii mai mari sau mai mici. Idei creative diferite şi totuşi ceva asemănător. Asemănarea ţinea însă de un aspect ce lipsea: bugetul dedicat evaluării campaniei respective, în toate planurile ei.


Acest lucru mi-a stârnit curiozitatea. De ce, în general, agenţiile nu alocă o parte din bugetul campaniei respective şi pentru evaluare, această componentă crucială?

Să fie oare ceva legat de imposibilitatea de a oferi o astfel de analiză, din punctul de vedere al resurselor umane? Greu de crezut, având în vedere că în agenţii lucrează oameni foarte bine pregătiţi.

Să aibă de-a face cu faptul că bugetele de campanie sunt uneori mici? Până la urmă cineva tot va solicita o analiză, aşa că un buget mic nu este o scuză pentru lipsa evaluării.

Să fie cumva această lipsă generată de faptul că, de cele mai multe ori, clienţii uită să menţioneze acest lucru în brief şi atunci agenţia nu oferă serviciul?

Răspunsul pe care l-am găsit a fost unul mai simplu decât v-aţi aştepta: în România, evaluarea nu a devenit încă o obişnuinţă. Suntem încă la început de drum, abia recent începând să apară o cultură a evaluării.

Naşterea acestei culturi a evaluării a fost una «prin cezariană», forţată în mare măsură de criza ultimilor ani. Clienţii vor să ştie cu exactitate acum pe ce cheltuie banii, care dintre acţiunile propuse de agenţii se vor dovedi a fi cele mai eficiente, considerând bugetele disponibile şi, mai ales, cum vor contribui toate acestea la îndeplinirea obiectivelor organizaţiei.

De ce atât de târziu? Dacă ar fi să îl ascultăm pe Lucian Blaga «omul este sortit creaţiei, având un destin creator permanent». Ştim cu toţii că ideile creative ale agenţiilor româneaşti au fost premiate la festivalurile internaţionale de profil.

Din păcate însă, a existat până acum un « dolce far niente » legat de evaluare, mai ales pentru industriile în care rezultatele unei campanii de comunicare sunt mai greu de cuantificat. În domeniul FMCG, o campanie de succes se reflectă imediat în creşterea vânzărilor. Pe segmentul B2B însă rezultatele se văd pe termen lung, iar în cazul campaniilor “de awareness”… ei bine, aici intervine “dolce far niente”.  Impactul acestui tip de campanii este mult mai dificil de evaluat. De cele mai multe ori, se merge pe o analiză a outputului media, fără a analiza schimbările de atitudine sau comportament generate de compania respectivă şi contribuţia acesteia la îndeplinirea obiectivelor organizaţiei.

Deşi naşterea a fost dificilă, creştem într-un an cât alţii în 7. Numărul de premii EFFIE câştigate de agenţiile româneşti în ultimii ani creşte exponenţial, chiar dacă majoritatea în categoria FMCG. De partea cealaltă a baricadei, clienţii au învăţat să solicite evaluări şi să lucreze cu ele.

Industria românească de PR a crescut rapid în ultimii ani, s-a diversificat şi a început să se maturizeze. În acest context,  ultimul ei « copil » - evaluarea – se va dezvolta frumos, oferind astfel valoare adăugată proceselor de comunicare.



Având o experienţă de peste 10 ani în comunicare şi 8 ani în industria farmaceutică, Marta Niculaie este Communications Manager al Roche Romania, coordonând relaţiile media, comunicarea internă şi activităţile de relaţii publice şi public policy ale unuia dintre principalii jucători de pe piaţa farmaceutică din România.

În industria farmaceutică, Marta Niculaie a dezvoltat şi implementat campanii de comunicare corporate şi de produs, proiecte de comunicare internă şi comunicare de criză, acţiuni de e-marketing şi e-communication precum şi proiecte de responsabilitate socială. Este de parere că o campanie poate fi considerată un succes numai după o evaluare corectă. Pasionată de evaluarea activităţilor de relaţii publice, a participat la cursuri susţinute de unii dintre cei mai reputaţi specialişti în domeniu: Lou Williams şi Ansgar Zerfass.

Marta Niculaie a absolvit facultatea de limbi străine a Universităţii din Bucureşti în anul 1998 şi un masterat în marketing la Academia de Studii Economice în anul 1999, este căsătorită şi are un baieţel.


Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black